Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2014 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze
W 2014 roku w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze rozpatrzono i załatwiono 95 skarg i 63 wnioski.
- w 53 skargach nie potwierdzono zarzutu
- w 7 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących
- w 12 skargach odstąpiono od zajęcia stanowiska
- 1 skargę pozostawiono bez rozpatrzenia
- w 5 skargach podtrzymano poprzednie stanowisko
- 17 skarg przekazano zgodnie z właściwością
Wskaźnik skargowości – 0,21
Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg są :
- niedostateczny poziom wiedzy i błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;
- dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełniane czyny i pomawianie policjantów o nadużycie uprawnień;
- usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;
- niedostateczna znajomość przez policjantów obowiązujących przepisów prawa, wynikająca z niewystarczającego poziomu wyszkolenia zawodowego;
- brak doświadczenia zawodowego policjantów;
- nieumiejętność opanowania emocji oraz właściwego rozstrzygnięcia skomplikowanych sytuacji konfliktowych;
- niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych, związane z brakiem odpowiedniego nadzoru i kontroli.
Celem zapobieżenia i zmniejszenia ilości skarg, problematyka skargowa poruszana była w toku cyklicznych szkoleń z udziałem funkcjonariuszy. W uzasadnionych przypadkach wnioskowano o omówienie przedmiotowej sprawy z funkcjonariuszami danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej z obowiązującym stanem prawnym.
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odnotowywane były w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. W 2014r w ramach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze przyjęto 74 interesantów, w tym 19-tu interesantów bezpośrednio przez kierownictwo jednostki. Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi o charakterze skarg na postępowania policjantów, sprawy związane z codziennym funkcjonowaniem społeczności lokalnych, zapytania dotyczące sposobu załatwienia interwencji, czy podstaw prawnych do nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego. W toku przeprowadzonych rozmów, interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. W niektórych przypadkach sporządzano „Protokół przyjęcia ustnej skargi”. Udzielano również wyjaśnień i porad. W uzasadnionych przypadkach wnioski składane przez interesantów kierowano bezpośrednio do kierowników poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych KMP w Zielonej Górze, celem ich realizacji.
Dążąc do podnoszenia poziomu pełnionej służby funkcjonariusze Zespołu ds. Dyscyplinarnych Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na :
- doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego;
- kontynuowania pracy szkoleniowej, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.