Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2017 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze
W 2017 roku w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze rozpatrzono i załatwiono 59 skarg i 53 wnioski.
- w 33 skargach nie potwierdzono zarzutów;
- w 5 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących;
- w 9 skargach odstąpiono od zajęcia stanowiska;
- w 3 skargach podtrzymano poprzednie stanowisko;
- 7 skargę pozostawiono bez rozpatrzenia;
- 1 skargę wycofano;
- 1 skarga nie dotyczyły działań Policji.
Wskaźnik skargowości – 0,13
Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg są :
- nieznajomość lub błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;
- dążenie przez skarżących do uniknięcia odpowiedzialności karnej głównie za popełnione wykroczenia i pomawianie policjantów o nadużycie uprawnień bądź nieprawidłowe wykonanie czynności służbowych;
- błędne wskazanie Policji jako organu właściwego rzeczowo do rozpatrzenia skargi lub wniosku;
- usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;
- niedostateczna znajomość lub błędna interpretacja przez policjantów obowiązujących przepisów prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego;
- brak doświadczenia zawodowego policjantów;
Celem zapobieżenia i zmniejszenia ilości skarg, problematyka skargowa poruszana była w toku cyklicznych szkoleń z udziałem funkcjonariuszy oraz ich przełożonych.
W uzasadnionych przypadkach przedmiotową sprawę omawiano indywidualnie z funkcjonariuszem danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej z obowiązującym stanem prawnym. Wobec funkcjonariuszy winnych rażących zaniedbań bądź uchybień będących przyczyną skarg potwierdzonych podejmowano kroki o charakterze dyscyplinarnym zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odnotowywane były w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. W 2017r. w ramach przyjęć interesantów w sprawach skarg
i wniosków w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze przyjęto 83 interesantów, w tym 15 interesantów bezpośrednio przez kierownictwo jednostki. Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi o charakterze skarg na postępowania policjantów, sprawy związane z codziennym funkcjonowaniem społeczności lokalnych, zapytania dotyczące sposobu załatwienia interwencji, czy podstaw prawnych do nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego. W toku przeprowadzonych rozmów, interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące lub taką skargę przyjmowano protokolarnie. Udzielano również wyjaśnień i porad. W uzasadnionych przypadkach wnioski składane przez interesantów kierowano bezpośrednio do kierowników poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych KMP w Zielonej Górze, celem ich realizacji. Interesantom wskazywano również właściwe instytucje w przypadku stwierdzenia, iż Policja nie jest właściwa rzeczowo do zajęcia stanowiska w ich sprawie.
Dążąc do podnoszenia poziomu wiedzy funkcjonariuszy i jakości pełnionej przez nich służby funkcjonariusze Zespołu ds. Dyscyplinarnych Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na:
- doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego;
- kontynuowania pracy szkoleniowej, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających w sprawach skarg, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.