Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2019 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze
W 2019 roku w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze rozpatrzono łącznie 49 skarg i 63 wnioski, w tym:
- 6 skarg potwierdzono;
- 27 skarg nie potwierdzono;
- w 7 skargach nie zajęto stanowiska w sprawie;
- 4 skargi pozostawiono bez rozpoznania;
- 5 skarg przekazano zgodnie z właściwością do innych organów.
Współczynnik skargowości – 0,12
Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg podobnie jak w latach ubiegłych były :
- nieznajomość lub błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;
- dążenie przez skarżących do uniknięcia odpowiedzialności karnej głównie za popełnione wykroczenia i pomawianie policjantów o przekroczenie uprawnień, niedopełnienie obowiązków służbowych bądź nieprawidłowe wykonanie czynności służbowych;
- błędne wskazanie Policji jako organu właściwego rzeczowo do rozpatrzenia skargi lub wniosku;
- usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;
- niedostateczna znajomość lub błędna interpretacja przez policjantów obowiązujących przepisów prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego;
- brak doświadczenia zawodowego policjantów, niewłaściwe zachowanie policjantów;
Celem zapobieżenia i ograniczenia ilości skarg, problematyka skargowa poruszana była w toku cyklicznych szkoleń z udziałem funkcjonariuszy oraz ich przełożonych.
W uzasadnionych przypadkach przedmiotową sprawę omawiano indywidualnie z funkcjonariuszem danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej z obowiązującym stanem prawnym. Wobec funkcjonariuszy winnych rażących zaniedbań bądź uchybień będących przyczyną skarg potwierdzonych podejmowano kroki o charakterze dyscyplinującym zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odnotowywane były w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem.
W 2019r. w ramach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze przyjęto łącznie 66 interesantów, w tym 16 interesantów bezpośrednio przez kierownictwo jednostki. Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi o charakterze skarg na postępowania policjantów, sprawy związane z codziennym funkcjonowaniem społeczności lokalnych, zapytania dotyczące sposobu załatwienia interwencji, czy podstaw prawnych do nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego. Interesanci kierowali również zapytania dotyczące prowadzonych w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze postępowań przygotowawczych i możliwości złożenia zażaleń na wydane w ich toku postanowienia.
W toku przeprowadzonych rozmów, interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące lub taką skargę przyjmowano protokolarnie. Udzielano również wyjaśnień i porad. W uzasadnionych przypadkach wnioski składane przez interesantów kierowano bezpośrednio do kierowników poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze, celem ich realizacji. Interesantom wskazywano również właściwe instytucje w przypadku stwierdzenia, iż Policja nie jest właściwa rzeczowo do zajęcia stanowiska w ich sprawie.
Dążąc do podnoszenia poziomu wiedzy funkcjonariuszy i jakości pełnionej przez nich służby funkcjonariusze Zespołu ds. Dyscyplinarnych Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na:
- doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego;
- kontynuowania pracy szkoleniowej z udziałem funkcjonariuszy i ich bezpośrednich przełożonych, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających w sprawach skarg, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.
Odpowiedzialny za informację: kom. Radosław Fabiński – Ekspert Zespołu ds. Dyscyplinarnych, Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze.