Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2022 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze
W 2022 roku w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze rozpatrzono łącznie 33 skargi i 48 wniosków, w tym:
- 5 skarg potwierdzono;
- 21 skarg nie potwierdzono;
- w 4 skargach nie zajęto stanowiska w sprawie;
- 3 skargi pozostawiono bez rozpoznania;
Współczynnik skargowości – 0,07.
Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg podobnie jak w latach ubiegłych były :
- nieznajomość lub błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących, w tym zapytania natury prawno - karnej;
- dążenie przez skarżących do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełnione wykroczenia i przestępstwa;
- błędne wskazanie Policji jako organu właściwego rzeczowo do rozpatrzenia skargi lub wniosku;
- niedostateczna znajomość lub błędna interpretacja przez policjantów obowiązujących przepisów prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego;
- brak doświadczenia zawodowego policjantów, niewłaściwe zachowanie policjantów, niewłaściwa interpretacja przepisów przez policjantów.
Celem zapobieżenia i ograniczenia ilości skarg, problematyka skargowa poruszana była
w toku szkoleń z udziałem funkcjonariuszy oraz ich przełożonych. W uzasadnionych przypadkach przedmiotową sprawę omawiano indywidualnie z funkcjonariuszem danego pionu celem wytknięcia stwierdzonych uchybień bądź nieprawidłowości, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej z obowiązującym stanem prawnym. Wobec funkcjonariuszy winnych rażących zaniedbań bądź uchybień będących przyczyną skarg potwierdzonych podejmowano kroki o charakterze dyscyplinującym zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odnotowywane były w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. W 2022 r. w ramach przyjęć interesantów w sprawach skarg
i wniosków w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze załatwiono sprawy 37 interesantów.
Podczas kontaktu z interesantami poruszali oni głównie tematy skarg na działanie funkcjonariuszy Policji. Kontaktowali się też z zapytaniami dotyczącymi sposobu załatwienia interwencji. Adresowali wnioski mające na celu poprawę bezpieczeństwa w środowisku lokalnym, zarówno w obszarze porządku publicznego jak i ruchu drogowego. Zgłaszali problemy rodzinne i osobiste wymagające interwencji właściwego miejscowo dzielnicowego. Kierowali również zapytania dotyczące prowadzonych w KMP w Zielonej Górze postępowań.
W każdym z przypadków po wysłuchaniu interesanta informowano go o obowiązujących uregulowaniach prawnych w zakresie poruszanego przez niego tematu. Wskazywano też sposób działania w celu załatwienia zgłaszanego problemu. W przypadku skarg na działanie funkcjonariuszy Policji, petentów informowano o związanej z nimi procedurze określonej
w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dział VIII skargi i wnioski) i rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. Wnioski składane przez interesantów zgodnie z właściwością kierowano również do kierowników poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych z poleceniem ich realizacji.
Dążąc do podnoszenia poziomu wiedzy funkcjonariuszy i jakości pełnionej przez nich służby funkcjonariusze Zespołu ds. Dyscyplinarnych Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na:
- doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego min. z wykorzystaniem funkcjonującego w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze systemu rejestracji audio – wideo przeprowadzanych interwencji policyjnych;
- kontynuowaniu pracy szkoleniowej z udziałem funkcjonariuszy i ich bezpośrednich przełożonych, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających w sprawach skarg, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.
Odpowiedzialny za informację: nadkom. Radosław Fabiński – Ekspert Zespołu ds. Dyscyplinarnych, Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze.