Skargi i wnioski

Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2024 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze

W 2024 roku w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze rozpatrzono łącznie 41 skarg, w tym:

  • 9 skarg potwierdzono;
  • 15 skarg nie potwierdzono;
  • 17 skarg załatwiono w inny sposób

Współczynnik skargowości – 0,09.

Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg podobnie jak w latach ubiegłych były :

  • nieznajomość lub błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących, w tym zapytania natury prawno - karnej;
  • dążenie przez skarżących do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełnione wykroczenia i przestępstwa;
  • błędne wskazanie Policji jako organu właściwego rzeczowo do rozpatrzenia skargi lub wniosku;
  • niedostateczna znajomość lub błędna interpretacja przez policjantów obowiązujących przepisów prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego;
  • brak doświadczenia zawodowego policjantów, niewłaściwe zachowanie policjantów, niewłaściwa interpretacja przepisów przez policjantów, niewłaściwe działania podjęte przez policjantów, zaniechanie podjęcia przez policjantów działań adekwatnych do zaistniałej sytuacji.

Celem zapobieżenia i ograniczenia ilości skarg, problematyka skargowa poruszana była w toku szkoleń z udziałem funkcjonariuszy oraz ich przełożonych. W uzasadnionych przypadkach przedmiotową sprawę omawiano indywidualnie z funkcjonariuszem danego pionu celem wytknięcia stwierdzonych uchybień bądź nieprawidłowości, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej z obowiązującym stanem prawnym. Wobec funkcjonariuszy winnych rażących zaniedbań bądź uchybień będących przyczyną skarg potwierdzonych podejmowano kroki o charakterze dyscyplinującym zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

            Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odnotowywane były w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. W 2024 r. w ramach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze załatwiono sprawy 66 interesantów.

Podczas kontaktu z interesantami poruszali oni głównie tematy skarg na działanie funkcjonariuszy Policji. Kontaktowali się też z zapytaniami dotyczącymi sposobu załatwienia interwencji. Adresowali wnioski mające na celu poprawę bezpieczeństwa w środowisku lokalnym, zarówno w obszarze porządku publicznego jak i ruchu drogowego. Zgłaszali problemy rodzinne i osobiste wymagające interwencji właściwego miejscowo dzielnicowego. Kierowali również zapytania dotyczące prowadzonych w KMP w Zielonej Górze postępowań zarówno w sprawach karnych, jak i sprawach o wykroczenia.

W każdym z przypadków po wysłuchaniu interesanta informowano go o obowiązujących uregulowaniach prawnych w zakresie poruszanego przez niego tematu. Wskazywano też sposób działania w celu załatwienia zgłaszanego problemu. W przypadku skarg na działanie funkcjonariuszy Policji, petentów informowano o związanej z nimi procedurze określonej w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dział VIII skargi i wnioski) i rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. Wnioski składane przez interesantów zgodnie z właściwością kierowano również do kierowników poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych z poleceniem ich realizacji.

Dążąc do podnoszenia poziomu wiedzy funkcjonariuszy i jakości pełnionej przez nich  służby funkcjonariusze Zespołu ds. Dyscyplinarnych Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze na bieżąco prowadzą działania polegające na:

  • doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego min. z wykorzystaniem funkcjonującego w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze systemu rejestracji audio – wideo przeprowadzanych interwencji policyjnych;
  • kontynuowaniu pracy szkoleniowej z udziałem funkcjonariuszy i ich bezpośrednich przełożonych, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających w sprawach skarg, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.

 

 

Odpowiedzialny za informację: podinsp. Radosław Fabiński

Metryczka

Data publikacji : 07.01.2025
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Zielonej Górze
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
podinsp. Radosław Fabiński
Osoba udostępniająca informację:
Konrad Szewczyk Wydział Wspomagający
do góry