Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2012 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze
W roku 2012 do Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze wpłynęło 70 skarg i 9 wniosków.
- w 49 skargach nie potwierdzono zarzutów
- w 8 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących
- w 3 skargach odstąpiono od zajęcia stanowiska
- w 3 przypadkach skargę wycofano
- w 3 skargach podtrzymano poprzednie stanowisko
- 4 skargi przesłano zgodnie z właściwością
Wskaźnik skargowości – 0,17
Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg są:
- niedostateczny poziom wiedzy i błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;
- dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełniane czyny i pomawianie policjantów o nadużycie uprawnień;
- usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;
- niedostateczna znajomość przez policjantów obowiązujących przepisów prawa, wynikająca z niewystarczającego poziomu wyszkolenia zawodowego;
- brak doświadczenia zawodowego;
- nieumiejętność opanowania emocji oraz właściwego rozstrzygniecie skomplikowanych sytuacji konfliktowych;
- przeciążenie obowiązkami służbowymi;
- niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych, związane z brakiem odpowiedniego nadzoru i kontroli.
Celem zapobieżenia i zmniejszenia ilości skarg, problematyka skargowa poruszana była w toku okresowych szkoleń funkcjonariuszy, w uzasadnionych przypadkach wnioskowano o omówienie przedmiotowej sprawy z funkcjonariuszami danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej z obowiązującym stanem prawnym.
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odnotowywane były w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi o charakterze skarg na postępowania policjantów w tym m.in. niewłaściwego zachowania policjanta w czasie wykonywania czynności służbowych, sposobu przeprowadzenia interwencji, niesłusznego uznania winnym zaistniałej kolizji drogowej. W toku przeprowadzonych rozmów interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. W niektórych przypadkach sporządzano „Protokół przyjęcia ustnej skargi”. Udzielano również wyjaśnień i porad.
Dążąc do podnoszenia poziomu pełnionej służby funkcjonariusze Zespołu ds. Dyscyplinarnych Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na :
- doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego
- kontynuowania pracy szkoleniowej, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.