Komórki - Struktura organizacyjna - Komenda Miejska Policji w Zielonej Górze

Biuletyn Informacji Publicznej

Struktura organizacyjna

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

REGULAMIN KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W ZIELONEJ GÓRZE

z dnia 16 grudnia 2010 roku

Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji (Dz.U. z 2007r. Nr 43, poz 277 z późń. zm. 1) postanawia się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§ 1.

  1. Ustala się regulamin Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze, zwanej dalej "Komendą".
  2. Regulamin określa strukturę organizacyjną i tryb kierowania, zakres zadań komórek organizacyjnych Komendy oraz współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Policji, funkcjonującymi na obszarze miasta Zielona Góra i powiatu zielonogórskiego, zwanego dalej "Miastem" i "Powiatem".

§ 2.

  1. Komenda jest jednostką organizacyjną Policji, stanowiącą aparat pomocniczy Komendanta Miejskiego Policji w Zielonej Górze, zwanego dalej "Komendantem Miejskim Policji" przy pomocy której realizuje on na obszarze Miasta i Powiatu zadania Policji w sprawach ochrony życia i zdrowia ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustaw.
  2. Siedziba Komendy znajduje się w Zielonej Górze, przy ul. Partyzantów 40.

§ 3.

 

  1. Zakres działania Komendy określają przepisy w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
  2. Szczegółowy sposób realizacji obowiązków i uprawnień przełożonych oraz podwładnych przy wykonywaniu zadań określają przepisy w sprawie funkcjonowania organizacji hierarchicznej w Policji.

 

  1. Komendantowi Miejskiemu Policji podlegają kierownicy następujących jednostek organizacyjnych Policji:

1) Komisariatu Policji I w Zielonej Górze;
2) Komisariatu Policji II w Zielonej Górze;
3) Komisariatu Policji w Sulechowie.

  2. Strukturę organizacyjną i tryb kierowania oraz zakres zadań komórek organizacyjnych komisariatów określonych w ust. 1 określają regulaminy wydane przez kierowników tych jednostek.
 

§ 5.

  1. Służba i praca w Komendzie w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godzinie 730 i kończy się o godzinie 1530 lub zgodnie z rozkładem czasu służby policjantów i czasu pracy pracowników, określonych odrębnymi przepisami właściwego ministra.

  2. Policjanci i pracownicy są obowiązani każdego dnia potwierdzać w przeznaczonych do tego celu ewidencjach rozpoczęcie służby i pracy.

  3. Przerwanie służby lub pracy wymaga zgody bezpośredniego przełożonego i potwierdzenia w przeznaczonych do tego celu ewidencjach.

§ 6.

  1. Przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków w Komendzie odbywa się każdego dnia, od poniedziałku do piątku, w godzinach służby i pracy.

  2. Komendant Miejski Policji lub jego Zastępcy przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków, w każdy czwartek, w godz. 1430 - 1630, a policjanci z Zespołu Kontroli codziennie w godzinach służby, a w każdy czwartek do godziny 1630 w ramach pełnionego dyżuru.

  3. W przypadku, gdy czwartek jest dniem wolnym od pracy, przyjmowanie obywateli w sprawach, o których mowa w ust. 2 odbywa się w najbliższy dzień powszedni.

§ 7.


W przypadku prowadzenia działań i operacji policyjnych wykraczających poza terytorialny zasięg działalności jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji, działaniami policyjnymi na tym obszarze kieruje Komendant Miejski Policji lub kierownik komórki organizacyjnej, o której mowa w § 8 pkt 3 lit. a, albo wyznaczony przez Komendanta Miejskiego Policji policjant.

Rozdział 2
Struktura organizacyjna Komendy

§ 8.

Ustala się następującą strukturę Komendy:
1) kierownictwo:
    a) Komendant Miejski Policji,
    b) I Zastępca Komendanta Miejskiego Policji,
    c) Zastępca Komendanta Miejskiego Policji;
2) komórki organizacyjne w służbie kryminalnej:
    a) Wydział Kryminalny,
    b) Wydział do Walki z Przestępczością Narkotykową,
    c) Wydział do Walki z Przestępczością Gospodarczą,
    d) Wydział do Walki z Przestępczością Nieletnich i Przeciwko Mieniu;
3) komórki organizacyjne w służbie prewencyjnej:
    a) Wydział Sztab Policji i Prewencji,
    b) Wydział Ruchu Drogowego;
4) komórki organizacyjne w służbie wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym:
    a) Zespół Kontroli,
    b) Zespół Kadr i Szkolenia,
    c) Zespół Prezydialny,
    d) Zespół Komunikacji Społecznej,
    e) Wydział Wspomagający,
     f) Zespół Ochrony Informacji Niejawnych.

Rozdział 3
Tryb kierowania w Komendzie

§ 9.

  1. Komendą kieruje Komendant Miejski Policji przy pomocy I Zastępcy Komendanta Miejskiego Policji, Zastępcy Komendanta Miejskiego Policji, kierowników komórek organizacyjnych Komendy, policjantów i pracowników wyznaczonych do koordynowania realizacji zadań zespołów oraz policjantów i pracowników bezpośrednio podległych Komendantowi Miejskiemu Policji.
  2. Komendant Miejski Policji określa zadania i kompetencje I Zastępcy Komendanta Miejskiego Policji i Zastępcy Komendanta Miejskiego Policji oraz sporządza karty opisu stanowiska pracy dla bezpośrednio podległych mu stanowisk służbowych, z wyłączeniem stanowisk pracowników zatrudnionych na podstawie przepisów o służbie cywilnej, dla których sporządza opisy stanowiska pracy.
  3. Komendant Miejski Policji może powoływać na czas określony nieetatowe zespoły do realizacji ściśle określonych zadań i wyznaczać policjantów lub pracowników odpowiedzialnych za koordynację pracy tych zespołów.

§ 10.

  1. Komendanta Miejskiego Policji podczas jego nieobecności zastępuje I Zastępca Komendanta Miejskiego Policji, a w razie jego nieobecności Zastępca Komendanta Miejskiego Policji.
  2. Zakres zastępstwa, o którym mowa w ust. 1 obejmuje wykonywanie wszystkich funkcji Komendanta, chyba że Komendant określił inny zakres zastępstwa.

§ 11.

  1. Komendant Miejski Policji bezpośrednio nadzoruje komórki organizacyjne Komendy wymienione w § 8 pkt 4.
  2. I Zastępca Komendanta Miejskiego Policji bezpośrednio nadzoruje komórki organizacyjne wymienione w § 8 pkt 2.
  3. Zastępca Komendanta Miejskiego Policji bezpośrednio nadzoruje komórki organizacyjne wymienione w § 8 pkt 3.

§ 12.

1.1.  Komórką organizacyjną Komendy kieruje jej kierownik przy pomocy zastępcy, kierowników podległych komórek oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników.
1.2.  Kierownik komórki organizacyjnej Komendy realizuje zadania oraz reprezentuje Komendanta Miejskiego Policji w kontaktach z podmiotami pozapolicyjnymi, w zakresie przypisanej właściwości rzeczowej.
1.3.  Kierownik komórki organizacyjnej Komendy określa szczegółowy zakres zadań podległej komórki organizacyjnej, zatwierdzony przez Komendanta Miejskiego Policji oraz sporządza karty opisu stanowiska pracy dla poszczególnych stanowisk służbowych, z wyłączeniem stanowisk pracowników zatrudnionych na podstawie przepisów o służbie cywilnej, dla których sporządza opisy stanowiska pracy.
1.4.  Kierownik komórki organizacyjnej Komendy jest obowiązany do niezwłocznej aktualizacji szczegółowego zakresu zadań, kart opisu stanowiska pracy i opisów stanowiska pracy, o których mowa w ust. 3, wynikających ze zmian organizacyjno – etatowych w Komendzie.
1.5.  Karty opisu stanowiska pracy sporządza się na zasadach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
1.6.  Opisy stanowiska pracy sporządza się na zasadach określonych w przepisach w sprawie dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.
1.7.  Kierownika komórki organizacyjnej Komendy zastępuje w czasie jego nieobecności zastępca, policjant lub pracownik wskazany przez tego kierownika.
1.8.  Zastępstwo określone w ust.7 obejmuje wykonywanie wszystkich zadań kierownika, chyba, że kierownik określił inny zakres zastępstwa.
1.9.  Kierownik komórki organizacyjnej Komendy może powoływać na czas określony nieetatowe zespoły do realizacji ściśle określonych zadań, w skład których mogą wchodzić policjanci i pracownicy podległej mu komórki.
1.10.  Kierownik komórki organizacyjnej Komendy obowiązany jest stwarzać warunki do sprawnej realizacji zadań służbowych, szkolenia i doskonalenia zawodowego oraz kształtowania właściwych postaw etycznych podległych policjantów i pracowników.

Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych

§ 13.


Do zadań Wydziału Kryminalnego należy:

  1. obsługiwanie bieżących zdarzeń oraz prowadzenie postępowań przygotowawczych i wykonywanie czynności procesowych zleconych przez sąd i prokuraturę z wyłączeniem przestępstw o charakterze gospodarczym i przestępstw określonych w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii;
  2. przyjmowanie do bezpośredniego prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa charakteryzujące się trudnościami w ustalaniu i dowodzeniu sprawcom winy, a także ze względu na osobę sprawcy i sposób jej działania, rozmiar szkody, zawiłość postępowania oraz potrzebę koncentracji działań wykrywczych w skali Miasta i Powiatu; 
  3. organizowanie i koordynacja czynności procesowych wykonywanych na miejscu zdarzenia z udziałem funkcjonariuszy jednostki organizacyjnej Policji nadzorowanej przez Komendanta Miejskiego Policji, w rejonie której zdarzenie to zaistniało;
  4. sprawowanie nadzoru zwierzchniego i funkcjonalnego w zakresie ogólnym i szczególnym, kontrolowanie i koordynowanie działań jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w zakresie prowadzonych postępowań przygotowawczych;
  5. organizowanie współdziałania z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy wymienionymi w § 8 w pkt.2 lit b-d i pkt. 3 w celu wykrywania przestępstw i ścigania ich sprawców;
  6. organizowanie działania grup operacyjno-śledczych na miejscu przestępstw oraz właściwe dokumentowanie przebiegu czynności procesowych i techniczno-kryminalistycznych;
  7. obsługiwanie zdarzeń pod kątem ujawniania i zabezpieczania śladów kryminalistycznych na terenie działania Komendy, właściwe ich opracowanie i wykorzystanie w procesie karnym;
  8. współpraca z innymi pionami Policji w zakresie wymiany informacji oraz sposobów wykorzystania zabezpieczonych śladów kryminalistycznych na potrzeby procesu karnego;
  9. prowadzenie depozytu z dowodami rzeczowymi dla Komendy;
  10. prowadzenie postępowań przygotowawczych zaistniałych na terenie działania Komendy, których przedmiotem jest fałszerstwo i kolportaż fałszywych znaków pieniężnych;
  11. opracowywanie i upowszechnianie optymalnych metod i zasad postępowania przy realizacji określonych kategorii spraw karnych oraz wypracowywanie i wdrażanie algorytmów czynności, które będą powodować rozwój podmiotowo-przedmiotowy prowadzonych postępowań przygotowawczych;
  12. zapewnianie prawidłowego obiegu informacji o przestępstwach, ich sprawcach i postępowaniach przygotowawczych;
  13. uzgadnianie zasad współpracy i bieżące współdziałanie z prokuraturą, sądami i innymi uprawnionymi organami, w zakresie realizacji postępowań karnych;
  14. inicjowanie szkoleń zawodowych policjantów służb dochodzeniowo-śledczych, udział w procesie dydaktycznym oraz udzielanie jednostkom organizacyjnym Policji nadzorowanym przez Komendanta Miejskiego Policji konsultacji dydaktycznych pomocy w wykonywaniu czynności dochodzeniowo-śledczych;
  15. przetwarzanie danych dotyczących przestępczości w systemie TEMIDA oraz obsługa systemu RSD w zakresie prowadzonych postępowań przygotowawczych Wydziału oraz Wydziału do Walki z Przestępczością Nieletnich i Przeciwko Mieniu;
  16. ujawnianie składników majątkowych sprawców przestępstw oraz zabezpieczanie ich mienia na poczet przyszłych grzywien;
  17. prowadzenie działań operacyjno – rozpoznawczych w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępczości kryminalnej, a także wykrywanie i ściganie sprawców tych przestępstw, a w szczególności sprawców:

a) zabójstw oraz innych przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu określonych w rozdziale XIX ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. Kodeks Karny (Dz. U. z 1997r. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.), powoływanych dalej w skrócie „k.k.”,
b) zgwałceń oraz innych przestępstw przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości określonych w rozdziale XXV k.k.,
c) aktów terroru kryminalnego,
d) nielegalnego posiadania broni i materiałów wybuchowych,
e) handlu ludźmi oraz innych przestępstw ściganych na podstawie umów i konwencji międzynarodowych,
f) przestępstw przeciwko obrotowi pieniędzmi oraz papierami wartościowymi określonych w rozdziale XXXVII k.k.,
g) fałszerstw i oszustw, przede wszystkim działających w zorganizowanych grupach przestępczych oraz przy użyciu profesjonalnego sprzętu lub niekonwencjonalnych metod działania,
 

18. prowadzenie działań w zakresie poszukiwania osób, identyfikacji nieznanych zwłok i osób oraz rzeczy;

19. monitorowanie i analizowanie zagrożeń przestępczością kryminalną oraz  diagnozowanie i prognozowanie jej rozwoju, a także wypracowywanie metod i form przeciwdziałania tego rodzaju przestępczości;

20. prowadzenie pracy operacyjnej polegającej w szczególności na:

a) prowadzeniu spraw operacyjnych dotyczących przestępstw wymienionych w pkt 17 oraz innych z uwagi na ich stopień złożoności, ciężar gatunkowy i wartość utraconego mienia,
b) wykorzystaniu metod i form pracy operacyjnej a w szczególności środków techniki operacyjnej pozostającej w dyspozycji Wydziału Techniki Operacyjnej Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp.,
c) pozyskiwaniu i współpracy z osobowymi źródłami informacji,
d) współdziałanie z innymi jednostkami Policji, Straży Granicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Urzędu Celnego, Urzędu Kontroli Skarbowej oraz innymi urzędami i organami administracji publicznej w zakresie przeciwdziałania przestępczości i wykrywaniu sprawców przestępstw,
e) współpracy z jednostkami organizacyjnymi Policji nadzorowanymi przez Komendanta Miejskiego Policji i udzielaniu im pomocy w realizacji prowadzonych spraw operacyjnych;

21. sprawowanie nadzoru zwierzchniego i funkcjonalnego w zakresie ogólnym i szczegółowym, kontrolowanie i koordynacja działań jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w zakresie metod i form pracy operacyjnej Policji w tym dotyczących informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową i służbową;

22. inicjowanie i prowadzenie szkoleń dla funkcjonariuszy pionu kryminalnego Komendy i jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w celu doskonalenia znajomości przepisów, podnoszenia na wyższy poziom znajomości aktów prawnych i wdrażanie ich do efektywnego zwalczania i wykrywania sprawców przestępstw;

23. wytyczanie kierunków, form i metod skutecznego rozpoznawania, zapobiegania, ujawniania przestępstw i ich sprawców oraz zjawisk i środowisk kryminogennych związanych z występującymi patologiami społecznymi.
 

§ 14.

Do zadań Wydziału do Walki z Przestępczością Nieletnich i Przeciwko Mieniu należy:
   1. prowadzenie działań operacyjno-rozpoznawczych w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępczości nieletnich i przestępczości przeciwko mieniu, a także wykrywanie i ściganie sprawców tych przestępstw, a w szczególności sprawców:
a) napadów i wymuszeń rozbójniczych,
b) kradzieży samochodów,
c) kradzieży,
d) kradzieży z włamaniem,
e) zniszczeń mienia;
  2. prowadzenie pracy operacyjnej polegającej w szczególności na:
a) pozyskiwaniu i współpracy z osobowymi źródłami informacji,
b) współpracy z jednostkami organizacyjnymi Policji nadzorowanymi przez Komendanta Miejskiego Policji i udzielaniu im pomocy w realizacji prowadzonych spraw operacyjnych;
  3. prowadzenie postępowań o czyny karalne popełniane przez nieletnich;
  4. koordynowanie i nadzorowanie przedsięwzięć w zakresie postępowań przeciwko nieletnim sprawcom czynów karalnych prowadzonych przez jednostki organizacyjne Policji nadzorowane przez Komendanta Miejskiego Policji;
  5. przeprowadzanie w niezbędnym zakresie, stosownych do okoliczności, czynności w przypadku wiadomości o czynie karalnym, którego dopuścił się nieletni lub innym zdarzeniu z udziałem nieletniego oraz sporządzenie stosownej dokumentacji;
  6. opracowywanie analiz dotyczących demoralizacji, przestępczości, narkomanii, alkoholizmu i innych zjawisk patologicznych występujących wśród nieletnich,
  7. koordynowanie i nadzorowanie działań w zakresie ujawniania źródeł demoralizacji i przestępczości nieletnich, wskazywanie sposobów i metod ich likwidacji;
  8. podejmowanie niezbędnych czynności zmierzających do ustalenia miejsca pobytu lub ujęcia osób poszukiwanych-nieletnich uciekinierów z domów rodzinnych, placówek i ośrodków młodzieżowo-wychowawczych oraz zaginionych dzieci;
  9.organizowanie szkoleń dotyczących problematyki nieletnich;
  10.wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych i dochodzeniowo – śledczych w celu ujawniania przestępstw, sprawnego wykrywania ich sprawców oraz zabezpieczenia i odzyskiwania mienia;
  11. prowadzenie rozpoznania operacyjnego miejsc, zjawisk, zdarzeń i osób oraz środowisk przestępczych;
  12. monitorowanie i analizowanie zagrożeń przestępczością przeciwko mieniu oraz diagnozowanie i prognozowanie jej rozwoju, a także wypracowanie metod i form przeciwdziałania tego rodzaju przestępczości;
  13. prowadzenie pracy operacyjnej polegającej w szczególności na:
a) prowadzeniu spraw operacyjnych dotyczących przestępstw wymienionych w pkt 1 oraz innych z uwagi na ich stopień złożoności, ciężar gatunkowy i wartość utraconego mienia,
b) wykorzystaniu metod i form pracy operacyjnej a w szczególności środków techniki operacyjnej pozostającej w dyspozycji Wydziału Techniki Operacyjnej Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp.,
c) pozyskiwaniu i współpracy z osobowymi źródłami informacji,
d) współdziałanie z innymi jednostkami Policji, Straży Granicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Urzędu Celnego, Urzędu Kontroli Skarbowej oraz innymi urzędami i organami administracji publicznej w zakresie przeciwdziałania przestępczości i wykrywaniu sprawców przestępstw przeciwko mieniu,
e) współpracy z jednostkami organizacyjnymi Policji nadzorowanymi przez Komendanta Miejskiego Policji i udzielaniu im pomocy w realizacji prowadzonych spraw operacyjnych;
  14. sprawowanie nadzoru zwierzchniego i funkcjonalnego w zakresie ogólnym i szczegółowym, kontrolowanie i koordynacja działań jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w zakresie metod i form pracy operacyjnej Policji w tym dotyczących informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową i służbową;
  15. inicjowanie i prowadzenie szkoleń dla funkcjonariuszy pionu kryminalnego Komendy i jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w celu doskonalenia znajomości przepisów, podnoszenia na wyższy poziom znajomości aktów prawnych i wdrażanie ich do efektywnego zwalczania i wykrywania sprawców przestępstw; 
  16. wytyczanie kierunków, form i metod skutecznego rozpoznawania, zapobiegania, ujawniania przestępstw i ich sprawców oraz zjawisk i środowisk kryminogennych związanych z występującymi patologiami społecznymi.
 

§ 15.

Do zadań Wydziału do Walki z Przestępczością Narkotykową należy:
1) wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych w celu ujawniania przestępstw w szczególności związanych z nielegalną produkcją i obrotem środków odurzających, substancji psychotropowych i ich prekursorów oraz zakazanych środków dopingujących;
2) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach:
a) nielegalnego wytwarzania, przetwarzania i przerobu środków odurzających,
b) nielegalnej sprzedaży środków odurzających,
c) ujawniania nielegalnych upraw maku i konopii,
d) nielegalnego posiadania środków odurzających oraz innych określonych jako przestępstwa w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii;
3) monitorowanie potencjalnych miejsc dystrybucji narkotyków, m.in. dyskoteki, puby, imprezy o charakterze masowym;
4) wykonywanie czynności procesowych zleconych przez sąd i prokuraturę dotyczących przestępstw określonych w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii;
5) rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw określonych w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, a także wykrywanie i ściganie sprawców tych przestępstw oraz ujawnianie składników majątkowych sprawców przestępstw oraz zabezpieczanie ich mienia na poczet przyszłych grzywien;
6) wykonywanie funkcji nadzorczych nad pracą operacyjną w odniesieniu do spraw o przestępstwa narkotykowe w jednostkach organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
7) dokonywanie bieżącego rozpoznania zagrożenia przestępczością narkotykową w skali Miasta i Powiatu, analizowanie struktury i dynamiki przestępczości narkotykowej i towarzyszących zjawisk patologii społecznej w celu wdrażania skutecznych form i metod jej rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania;
8) prowadzenie szkoleń dla funkcjonariusz Komendy w zakresie metod i sposobów
ujawniania oraz zabezpieczania środków odurzających;
9) prowadzenie współpracy z innymi komórkami Komendy oraz podmiotami poza
policyjnymi pod kątem prewencji kryminalnej w zakresie handlu narkotykami;
10) przetwarzanie danych dotyczących przestępczości w systemie TEMIDA oraz obsługa systemu RSD w zakresie prowadzonych postępowań przygotowawczych Wydziału.

§ 16.

Do zadań Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą należy:
1) rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw gospodarczych, w tym korupcyjnych, a także wykrywanie i ściganie sprawców tych przestępstw oraz ujawnianie składników majątkowych sprawców przestępstw oraz zabezpieczanie ich mienia na poczet przyszłych grzywien;
2) dokonywanie bieżącego rozpoznania zagrożenia przestępczością gospodarczą w skali Miasta i Powiatu;
3) koordynowanie i nadzorowanie działań jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępczości gospodarczej na terenie Miasta i Powiatu;
4) wykonywanie czynności procesowych zleconych przez sąd i prokuraturę w sprawie przestępstw o charakterze gospodarczym;
5) utrzymywanie stałej współpracy w zakresie ujawniania i ścigania przestępstw gospodarczych oraz ich sprawców z organami wymiaru sprawiedliwości, urzędami kontroli skarbowej, służbą celną i innymi instytucjami kontrolnymi a także innymi komórkami organizacyjnymi Komendy;
6) realizowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych wszczętych na materiałach własnych;
7) praca z osobowymi źródłami informacji;
8) współdziałanie z właściwą merytorycznie komórką organizacyjną Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp., w sprawach występowania z wnioskami o udzielenie pomocy w realizacji zadań oraz wymiany informacji o nowych metodach dokonywania przestępstw gospodarczych i stosowania nowatorskich rozwiązań w procesie wykrywczym;
9) prowadzenie postępowań przygotowawczych oraz wykonywanie czynności procesowych w zakresie powierzonym do wykonania przez sąd lub prokuraturę w sprawach o przestępstwa gospodarcze;
10) inicjowanie szkoleń zawodowych policjantów komórek dochodzeniowo-śledczych i operacyjno-rozpoznawczych;
11) przejmowanie do bezpośredniego prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa gospodarcze, prowadzonych przez jednostki organizacyjne Policji nadzorowane przez Komendanta Miejskiego Policji, charakteryzujące się trudnościami w ustalaniu i dowodzeniu sprawcom winy, jak również ze względu na sposób działania sprawcy, rozmiar szkody, zawiłość postępowania oraz potrzebę koncentracji działań wykrywczych w skali Miasta i Powiatu;
12) sprawowanie nadzoru nad postępowaniami przygotowawczymi oraz formami pracy operacyjnej prowadzonymi przez funkcjonariuszy jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji, w celu oddziaływania na terminowe, systematyczne i zgodne z przepisami ich prowadzenie;
13) współpraca ze służbami kryminalnymi i prewencyjnymi oraz wykorzystywanie informacji ze wszystkich dostępnych policyjnych i pozapolicyjnych baz danych w zakresie niezbędnym do przeanalizowania danego procederu przestępczego;
14) opracowywanie i upowszechnianie optymalnych metod postępowania przy realizacji zadań związanych z procesem wykrywczym i dowodowym w sprawach o przestępstwa gospodarcze;
15) zapewnianie prawidłowego obiegu informacji o przestępstwach gospodarczych, ich sprawcach i efektach pracy w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych;
16) przetwarzanie danych dotyczących przestępczości w systemie TEMIDA oraz obsługa systemu RSD w zakresie prowadzonych postępowań przygotowawczych Wydziału.

§ 17.

Do zadań Wydziału Sztab Policji i Prewencji należy:
1) przyjmowanie od obywateli i dokumentowanie wszelkich informacji (zgłoszeń) o zdarzeniach, zagrożeniu bezpieczeństwa i zakłóceniu porządku publicznego oraz niezwłoczne podejmowanie w tym zakresie stosownych działań;
2) zapewnianie szybkiej i sprawnej obsługi zgłoszonych przestępstw i innych zdarzeń
zaistniałych na obszarze Miasta i Powiatu oraz udzielanie w tym zakresie niezbędnej pomocy jednostkom organizacyjnym Policji nadzorowanym przez Komendanta Miejskiego Policji;
3) koordynowanie i nadzorowanie pracy służb dyżurnych w Komendzie;
4) dokonywanie wstępnej oceny dokumentów sporządzanych w związku z zaistniałymi przestępstwami, wykroczeniami lub innymi zdarzeniami, zatrzymywaniem osób, podejmowanymi interwencjami, kontrolami itp.;
5) współpraca z właściwymi jednostkami Policji w zakresie organizowania i zapewniania sprawnego funkcjonowania systemu pozyskiwania i obiegu informacji o przestępstwach i zdarzeniach;
6) opracowywanie dobowego biuletynu informacji o przestępstwach i zdarzeniach na terenie działania Komendy;
7) wydawanie poleceń dotyczących m.in. kierowania na miejsce zdarzeń patroli policyjnych, pogotowia wypadkowego Wydziału Ruchu Drogowego oraz grup operacyjno-dochodzeniowych, zmian dyslokacji sił i środków stosownie do aktualnego stanu zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz organizowania lub wzmacniania ochrony obiektów, w tym w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych, w związku z zaistniałą sytuacją lub zdarzeniem;
8) analizowanie aktualnego stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz podejmowanie decyzji, koordynowanie i kierowanie akcjami oraz działaniami policyjnymi w imieniu Komendanta, w czasie nieobecności kierownictwa jednostki;
9) współpraca z Powiatowym i Miejskim Centrum Zarządzania Kryzysowego w zakresie opracowywania i stosowania w praktyce zasad i trybu współdziałania w sytuacjach wymagających wykorzystania specjalistycznych służb i instytucji podczas akcji ratowniczych, ewakuacyjnych i szeroko zakrojonych akcji policyjnych;
10) aktualizowanie i sprawowanie systematycznego nadzoru nad sprawnym funkcjonowaniem systemu alarmowego, obejmującego komendę oraz jednostki Policji nadzorowane przez Komendanta Miejskiego Policji i sprawdzanie gotowości alarmowej jednostki poprzez przeprowadzanie (1 x w roku) alarmu ćwiczebnego;
11) przygotowywanie dokumentacji (analiz, ocen sytuacji, informacji problemowych, zestawień, wykazów, projektów decyzji, szkiców, map itp.) na czas szkoleń i pracy Wydziału Sztab Policji i Prewencji w zakresie obronnym, sytuacji kryzysowych oraz zabezpieczania imprez masowych;
12) planowanie, realizacja i koordynowanie przedsięwzięć związanych z zadaniami Policji w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny oraz innych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu ludzi i środowiska, współdziałanie w tym zakresie z innymi ogniwami systemu zarządzania kryzysowego, aktualizowanie „Planu Działania Komendanta Miejskiego Policji w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny”;
13) udział w szczególnej ochronie obiektów kat.II występujących na terenie odpowiedzialności;
14) koordynowanie organizowanych na terenie Miasta i Powiatu działań pościgowo – blokadowych;
15) wypracowywanie i doskonalenie taktyki prowadzenia działań pościgowych, blokadowo-zaporowych itp.;
16) zapoznawanie i szkolenie kadry dowódczej w zakresie organizacji i prowadzenia działań pościgowo – blokadowych organizowanych na terenie Miasta i Powiatu;
17) planowanie operacji, koordynowanie i nadzorowanie przedsięwzięć organizacyjnych oraz dowodzenie siłami policyjnymi, wykorzystywanymi do zabezpieczenia przebiegu uroczystości państwowych, religijnych, imprez masowych bądź działań szczególnych, operacji penetracyjno-poszukiwawczych, pościgów, klęsk żywiołowych, katastrof itp.;
18) utrzymywanie stałych kontaktów z przedstawicielami administracji państwowej i samorządowej w zakresie dotyczącym zgromadzeń publicznych, manifestacji i akcji protestacyjnych;
19) koordynowanie organizowanych w skali Miasta i Powiatu operacji policyjnych o charakterze porządkowym;
20) gromadzenie, analizowanie, opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań dotyczących taktyki oraz form i metod policyjnych działań w warunkach zagrożenia czy naruszenia porządku publicznego;
21) organizowanie dowodzenia i prowadzenie prac sztabowych;
22) sprawowanie nadzoru i organizacji funkcjonowania NPP;
23) organizowanie i prowadzenie systematycznych szkoleń zawodowych w ogniwach patrolowo-interwencyjnych;
24) prowadzenie bieżącej i miesięcznej analizy stanu zagrożenia terenu jednostki, opracowywanie na ich podstawie zintegrowanego planu dyslokacji służby patrolowej na terenie Komendy oraz zadaniowanie i ocena wykonawstwa nałożonych zadań realizowanych przez komórki patrolowo-interwencyjne oraz przewodników psów służbowych;
25) opracowywanie ocen, koncepcji, metod i form służby patrolowej;
26) przygotowywanie planów oraz sprawowanie nadzoru nad działaniami jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas sezonu turystyczno-wypoczynkowego (organizowanie współdziałania oraz ocena sezonu);
27) współpraca i współdziałanie z podmiotami pozapolicyjnymi działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego, a w szczególności z Żandarmerią Wojskową oraz Specjalistycznymi Uzbrojonymi Formacjami Ochrony;
28) wykonawstwo zadań patrolowo-interwencyjnych, zgodnie z obowiązującą pragmatyką służbową;
29) ujawnianie i ściganie sprawców przestępstw i wykroczeń;
30) uzyskiwanie i przekazywanie dla potrzeb służbowych informacji istotnych dla bezpieczeństwa i porządku publicznego;
31) prowadzenie przez Nieetatową Grupę Rozminowania Minersko-Pirotechnicznego Komendy działań rozpoznawczo-poszukiwawczych na miejscu zgłoszenia o podłożeniu ładunku wybuchowego, z wykorzystaniem psa do działań specjalnych;
32) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania i właściwego pełnienia służby w Pomieszczeniu Dla Osób Zatrzymanych;
33) realizowanie na podstawie nakazów doprowadzeń i innych dokumentów polecających przekonwojowanie osób do sądów, prokuratur i innych uprawnionych organów;
33) koordynowanie oraz nadzorowanie pracy policjantów pełniących służbę w Policyjnej Izbie Dziecka;
34) podejmowanie przedsięwzięć profilaktycznych w zakresie:
a) inicjowania i realizacji działań wpływających na poprawę społecznego poczucia bezpieczeństwa oraz na kształtowanie pozytywnego wizerunku Policji,
b) dokonywania uzgodnień i kierunkowania współdziałania z samorządami mieszkańców, organizacjami społecznymi, instytucjami w propagowaniu działań profilaktycznych, samoobrony mieszkańców,
c) prowadzenia medialnej działalności propagandowej w zagadnieniach prewencyjnych,
d) inspirowania podmiotów do podejmowania przedsięwzięć mających na celu poprawę zabezpieczenia fizycznego i technicznego posiadanych obiektów,
e) propagowania podczas festynów oraz imprez rekreacyj¬nych zagadnień profilaktyki policyjnej, prezentacje sprzętu oraz poradnictwo prawne,
f) zapobiegania zjawisku przemocy w rodzinie i ochrony praw ofiar przestępstw;
35) wykonywanie zadań Komendy w zakresie prowadzenia postępowań administracyjnych i w sprawach o wykroczenia, a w szczególności:
a) nadzorowanie komórek prewencyjnych Komendy w zakresie postępowań w sprawach o wykroczenia,
b) prowadzenie bieżącej współpracy z Lubuskim Oddziałem Straży Granicznej w zakresie zwalczania nielegalnej imigracji,
c) dokonywanie okresowych analiz zagrożenia wykroczeniami oraz występowanie przed sądami w charakterze oskarżyciela publicznego,
d) prowadzenie postępowań w przedmiocie wydawania pozwoleń na miotacze gazu obezwładniającego, narzędzia i urządzenia, których używanie może zagrażać życiu lub zdrowiu, w tym broń białą, broń cięciwową w postaci kusz oraz przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, a także prowadzenie pełnej procedury rejestracji broni pneumatycznej,
e) realizacja zagadnień związanych z legalnością pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, przygotowywanie decyzji zobowiązujących cudzoziemca do opuszczenia terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i opracowywanie wniosków o umieszczenie cudzoziemca w ośrodku strzeżonym,
f) opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań z zakresu postępowań administracyjnych,
g) opracowywanie opinii dotyczących pracowników zatrudnionych przy obrocie materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
36) nadzorowanie pod względem merytorycznym służby dzielnicowych i kierowników rewirów;
37) prowadzenie rozpoznania środowisk i rodzin kryminogennych, ujawnianie nieletnich zagrożonych demoralizacją, podejmowanie działań profilaktycznych, w tym sygnalizowanie sądom rodzinnym, instytucjom i podmiotom działającym na rzecz rodziny o ujawnionych przypadkach złej sytuacji dzieci i rodzin;
38) prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenie, w których sprawcami są nieletni, ustalanie podmiotowych i przedmiotowych powiązań przestępczych, ustalanie nieletnich przywódców grup przestępczych i osób o wysokim stopniu demoralizacji;
39) wdrażanie i realizacja programów prewencyjnych, we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi i komórkami Komendy, ze szczególnym uwzględnieniem problemów zagrożenia demoralizacją i przestępczością nieletnich, w tym lokalnych, wojewódzkich i rządowych programów prewencyjnych;
40) współdziałanie z funkcjonującymi na obszarze Miasta i Powiatu organami ochrony prawnej, władzami samorządowymi, organizacjami społecznymi, szkołami, placówkami oświatowo-wychowawczymi i innymi podmiotami, przekazywanie właściwym organom i instytucjom informacji o tych zagrożeniach;
41) opracowywanie dla organów administracji rządowej i samorządowej sprawozdań i informacji o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz o działalności w tym zakresie Policji na terenie Miasta i Powiatu;
42) koordynowanie oraz nadzorowanie działań w zakresie prawidłowego podejmowania czynności w sprawach nieletnich.

§ 18.

Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy:
1) czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie;
2) analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku na drogach, sprawności i płynności ruchu, badanie przyczyn i okoliczności powstawania wypadków i kolizji drogowych oraz podejmowanie na tej podstawie następujących przedsięwzięć:
a) ustalanie i ewidencjowanie miejsc i zjawisk zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz podejmowanie czynności zmierzających do ich usunięcia,
b) typowanie dróg i ulic do stałego i doraźnego nadzoru oraz określanie czasu i miejsca służby,
c) doskonalenie organizacji, taktyki i bezpośredniego wykonawstwa służby na drogach i ulicach,
d) kształtowanie polityki represyjnej, oddziaływania pozarepresyjnego oraz praworządności kulturalnego postępowania policjantów w służbie,
e) racjonalnego stosowania w służbie posiadanego sprzętu technicznego, a zwłaszcza pojazdów i urządzeń kontrolno-pomiarowych;
3) uczestniczenie w operacjach kontrolno-porządkowych o zasięgu krajowym, wojewódzkim i powiatowym oraz organizowanie działań własnych wynikających z analiz bieżących i okresowych oraz harmonogramu działania Wydziału;
4) koordynowanie pilotaży pojazdów nienormatywnych w zakresie zgodnym z obowiązującymi przepisami;
5) zabezpieczanie imprez kulturalnych, sportowych i innych odbywanych na drogach, które wymagają regulacji ruchem oraz powodują wzrost zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu;
6) kierowanie ruchem drogowym w miejscach występowania zakłóceń płynności ruchu kołowego i pieszego, stosownie do potrzeb;
7) współdziałanie z kierownictwem Komendy i pozostałymi służbami w zakresie zwalczania przestępczości kryminalnej, gospodarczej i innej;
8) wykonywanie czynności służbowych na miejscach wypadków i kolizji drogowych, a także terminowe i zgodne z wymogami sporządzanie dokumentacji z tych czynności;
9) udział w rozprawach przed sądem I instancji w sprawach wykroczeń w ruchu drogowym;
10) udział w rozprawach przed sądem II instancji w sprawach odwoławczych dotyczących wykroczeń w ruchu drogowym ;
11) prowadzenie działalności informacyjnej i profilaktyczno-wychowawczej w środowiskach uczestników ruchu drogowego;
12) współdziałanie z organami administracji państwowej i samorządowej oraz instytucjami i organizacjami w zakresie:
a) opiniowania projektów zmian organizacji ruchu drogowego, imprez masowych organizowanych w pasach drogowych, robót drogowych, likwidacji miejsc niebezpiecznych,
b) kontroli stanu technicznego pojazdów i przewożonego ładunku,
c) działań porządkowych w ruchu drogowym oraz wymiany informacji między poszczególnymi podmiotami współpracy,
d) wnioskowanie o badania kierujących, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie utraty warunków zdrowia niezbędnych do kierowania pojazdami,
e) ewidencji pojazdów, dopuszczania do ruchu, dokumentów pojazdów i uprawniających do kierowania,
f) problematyki dotyczącej obowiązkowych ubezpieczeń pojazdów,
g) kierowania na badania lekarskie i psychologiczne kierujących pojazdami zgodnie z przepisami Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym;
13) współpraca ze środkami masowego przekazu ( prasa, radio, telewizja) w zakresie realizacji określonych kierunków propagowania zasad bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym;
14) informowanie o niektórych przedsięwzięciach zapobiegawczych i negatywnych skutkach nie respektowania przepisów i zasad prawa o ruchu drogowym;
15) realizowanie programu specjalistycznego szkolenia i doskonalenia zawodowego policjantów wydziału oraz uczestniczenie w szkoleniu policjantów innych pionów z zakresu ochrony bezpieczeństwa ruchu drogowego.

§ 19.

Do zadań Zespołu Kontroli należy:
1) nadzór nad wykonywaniem ustawowych zadań Policji, przez komórki organizacyjne Komendy i jednostki organizacyjne Policji nadzorowane przez Komendanta Miejskiego Policji, a także realizacją obowiązków służbowych przez policjantów i osoby zatrudnione w Policji;
2) badanie efektywności organizacji służby/pracy oraz metod kierowania i sprawowania nadzoru służbowego;
3) przyjmowanie i rozpatrywanie, w imieniu Komendanta Miejskiego Policji, skarg, wniosków oraz petycji, dotyczących działalności Policji, a także postępowania policjantów i osób zatrudnionych w Policji;
4) prowadzenie czynności zmierzających do ustalenia, czy doszło do naruszenia dyscypliny służbowej przez policjantów oraz określanie rodzaju ewentualnej odpowiedzialności za to naruszenie;
5) prowadzenie ewidencji oraz sporządzanie sprawozdawczości i analiz, w zakresie spraw dyscyplinarnych oraz skargowych;
6) realizacja zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy/służby oraz medycyny pracy, a także sprawowanie nadzoru nad przedmiotową problematyką;
7) realizowanie zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, a także sprawowanie nadzoru nad przedmiotową problematyką.

§ 20.

Do zadań Zespołu Kadr i Szkolenia należy:
1) wdrażanie polityki kadrowej Komendanta Miejskiego Policji;
2) prowadzenie spraw osobowych policjantów i pracowników cywilnych zatrudnionych na stanowiskach, dla których przełożonym w sprawach osobowych jest Komendant Miejski Policji;
3) organizowanie i prowadzenie spraw w zakresie postępowania kwalifikacyjnego dotyczącego kandydatów do pracy w Policji;
4) sporządzanie projektów decyzji Komendanta Miejskiego Policji w sprawach osobowych i szkoleniowych;
5) kierowanie policjantów do szkół Policji oraz rozpoznawanie potrzeb w tym zakresie;
6) prowadzenie działań w zakresie doskonalenia zawodowego, wyszkolenia strzeleckiego i sprawności fizycznej;
7) realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy na okres pokoju i wojny;
8) prowadzenie etatów pokojowego i wojennego Komendy oraz jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
9) koordynowanie prac związanych z opracowywaniem i aktualizowaniem regulaminów Komendy i jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
10) prowadzenie spraw związanych z zaopatrywaniem i ewidencjonowaniem pieczęci i stempli używanych w Komendzie i jednostkach organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
11) przygotowywanie sprawozdań ze zorganizowanych i przeprowadzonych szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego;
12) przygotowywanie dokumentów związanych ze stosunkiem służbowym policjantów i stosunkiem pracy pracowników cywilnych.

§ 21.

Do zadań Zespołu Prezydialnego należy:
1) obsługa kancelaryjno-biurowa kierownictwa Komendy oraz komórek organizacyjnych wymienionych w § 8 pkt 4 lit. a-b i d – prowadzenie wymaganych dzienników, rejestrów, ewidencji;
2) obsługa kierownictwa Komendy oraz komórek organizacyjnych wymienionych w § 8 pkt 4 lit.a-b, d i f – w zakresie wysyłania przesyłek za pośrednictwem Poczty Specjalnej;
3) pośredniczenie w wymianie korespondencji pomiędzy jednostkami i komórkami organizacyjnymi;
4) organizowanie pracy kancelaryjno-biurowej i obiegu dokumentów jawnych w komórkach organizacyjnych Komendy oraz jednostkach organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
5) prowadzenie ewidencji, gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie aktów prawnych wydawanych przez Komendanta Miejskiego Policji, Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wlkp., Komendanta Głównego Policji i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz innych aktów prawnych, które wpływają do Komendy;
6) wydawanie i prowadzenie ewidencji delegacji służbowych;
7) obsługa prezydialna oraz protokołowanie narad, odpraw i spotkań kierownictwa Komendy;
8) udział w czynnościach związanych z przekazywaniem agend komórek organizacyjnych Komendy oraz jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
9) prowadzenie składnicy akt w Komendzie, zgodnie z zadaniami archiwistyki, w tym:
a) wykonywanie zadań w ramach nadzoru Komendanta nad klasyfikacją i kwalifikacją dokumentacji powstającej w toku działania jednostki,
b) przejmowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej z komórek organizacyjnych Komendy,
c) przekazywanie dokumentacji do innych archiwów, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
d) opracowywanie (ewidencjonowanie i porządkowanie) zasobu archiwalnego składnicy akt,
e) przechowywanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej oraz zabezpieczanie ich przed zniszczeniem,
f) udostępnianie akt uprawnionym osobom i komórkom organizacyjnym do celów służbowych,
g) udostępnianie kopii lub wyciągów z dokumentów stanowiących zasób składnicy akt uprawnionym podmiotom zewnętrznym w zakresie i trybie wynikającym z odrębnych przepisów określających ich uprawnienia i odpowiednie obowiązki Policji – za zgodą Komendanta Miejskiego Policji,
h) udostępnianie akt archiwalnych poza resort spraw wewnętrznych i administracji za zgodą Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wlkp.,
i) przeprowadzanie kwerendy archiwalnej (poszukiwanie w zasobach archiwalnych) oraz udzielanie informacji na podstawie posiadanych akt, wydawanie zaświadczeń oraz uwierzytelnionych odpisów z posiadanej dokumentacji,
j) brakowanie dokumentacji niearchiwalnej stanowiącej zasób składnicy akt, po upływie obowiązującego okresu jej przechowywania,
k) koordynacja i nadzór nad brakowaniem dokumentacji niearchiwalnej kategorii „BC” wytwarzanej przez komórki organizacyjne Komendy i jednostki organizacyjne Policji nadzorowane przez Komendanta Miejskiego Policji;
l)szkolenie policjantów i pracowników komendy oraz jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji , w zakresie postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną.

§ 22.

Do zadań Zespołu Komunikacji Społecznej należy:
1) wykonywanie działalności prasowo-informacyjnej;
2) realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;
3) współpraca z samorządami i organizacjami pozarządowymi zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
4) współdziałanie z organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi oraz mediami w zakresie edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
5) tworzenie, współtworzenie oraz współuczestniczenie w realizacji programów prewencji kryminalnej;
6) współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp. i innych jednostek organizacyjnych Policji funkcjonujących na obszarze województwa lubuskiego;
7) realizowanie zadań wynikających z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, w tym prowadzenie strony podmiotowej Komendanta Miejskiego Policji w Biuletynie Informacji Publicznej;
8) prowadzenie strony internetowej Komendy;
9) wdrażanie i realizacja programów prewencyjnych, we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi i komórkami Komendy, ze szczególnym uwzględnieniem problemów zagrożenia demoralizacją i przestępczością nieletnich, w tym lokalnych, wojewódzkich i rządowych programów prewencyjnych;
10)współdziałanie z funkcjonującymi na obszarze Miasta i Powiatu organami ochrony prawnej, władzami samorządowymi, organizacjami społecznymi, szkołami, placówkami oświatowo-wychowawczymi i innymi podmiotami, przekazywanie właściwym organom i instytucjom informacji o tych zagrożeniach;
11) przygotowywanie materiałów i informacji popularyzujących pracę Policji na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.

§ 23.

Do zadań Wydziału Wspomagającego należy:
1) realizowanie zadań w zakresie zaopatrzenia materiałowo-technicznego oraz gospodarki kwatermistrzowskiej dla Komendy w uzgodnieniu z Wydziałem Gospodarki Materiałowo-Technicznej Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp., a w szczególności: uzbrojenia, umundurowania, wyposażenia specjalnego, sprzętu techniki operacyjnej, kryminalnej i biurowej, sprzętu kwaterunkowego, sprzętu kulturalno-oświatowego, żywnościowego, druków i formularzy;
2) wykonywanie zadań i przedsięwzięć w zakresie ZFŚS zgodnie z obowiązującym regulaminem;
3) prowadzenie ewidencji pomocniczej sprzętu: uzbrojenia, techniki specjalnej, biurowej, wyżywienia, umundurowania, przeciwpożarowego, gospodarczego, kulturalno-oświatowego w formie ilościowej, numerycznej, jakościowej;
4) prowadzenie gospodarki uzbrojeniem, sprzętem techniczno-bojowym, kwaterunkowym, żywnościowym, techniki specjalnej oraz realizacja czynności w procesie użytkowania od chwili wprowadzenia go na stan Komendy, do czasu wypisania go z ewidencji a związanych z:
a) użytkowaniem, przechowywaniem,
b) obsługą, konserwacją, naprawą,
c) wycofywaniem z eksploatacji (organizacja i przygotowywanie do wybrakowania);
5) prowadzenie gospodarki mieszkaniowej, w szczególności poprzez:
a) opracowywanie projektów decyzji administracyjnych Komendanta Miejskiego Policji w sprawach: przydziału (opróżniania) lokali mieszkalnych, tymczasowych kwater, świadczeń finansowych związanych z prawem do lokalu,
b) przygotowywanie dokumentów do wypłaty świadczeń,
c) współpracę z Wydziałem Gospodarki Materiałowo-Technicznej Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp., w celu realizacji prawidłowej gospodarki nieruchomościami mieszkaniowymi;
6) wycena szkód i uszkodzeń sprzętu transportowego, realizacja postępowań wyjaśniających związanych z uszkodzeniami sprzętu Komendy oraz ścisła współpraca z towarzystwami ubezpieczeniowymi oraz z Wydziałem Gospodarki Materiałowo-Technicznej Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp., w zakresie szkód transportowych;
7) wydawanie dla policjantów „zaświadczeń” do kierowania pojazdem uprzywilejowanym;
8) prowadzenie gospodarki transportowej w zakresie eksploatacji i garażowania sprzętu transportowego oraz przesyłanie sprawozdań w tym zakresie do Wydziału Gospodarki Materiałowo-Technicznej Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp.;
9) merytoryczna obsługa w zakresie posiłków profilaktycznych, napojów dla policjantów, sporządzanie wykazów należności za żywienie psów służbowych;
10) prowadzenie gospodarki mandatowej w zakresie:
a) zapotrzebowania oraz rozliczania bloczków mandatowych w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim,
b) wydawanie oraz rozliczanie bloczków mandatowych od policjantów Komendy
i jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji,
c) przyjmowanie wpłat gotówki z nałożonych przez policjantów Komendy i jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji oraz Samodzielnego Pododdziału Prewencji Policji w Zielonej Górze mandatów i odprowadzanie ich na konto Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego;
11) prowadzenie gospodarki kasowej, wypłaty gotówki zlecone na podstawie dokumentów finansowo-księgowych sporządzonych przez Wydział Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp.;
12) prowadzenie nieodpłatne obsługi kasowej i bankowej Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej polegającej na przyjmowaniu wpłat oraz dokonywaniu wypłat na zlecenie Zarządu Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej;
13) sporządzanie i przyjmowanie dokumentów opłacanych z akredytywy, rozliczanie zaliczki udzielonej w formie akredytywy, dokumentowanie realizacji wydatków w formie akredytywy i wypłaty na zlecenie w książce kasowej;
14) rozliczanie bieżących zaliczek przekazanych przez Wydział Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp. na wypłatę należności;
15) sporządzanie dokumentacji do wypłaty gratyfikacji urlopów;
16) prowadzenie dokumentacji dotyczącej darowizn;
17) prowadzenie oraz sporządzanie miesięcznych sprawozdań z gospodarki materiałów pędnych i smarów dla Wydziału Gospodarki Materiałowo-Technicznej Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp.;
18) sporządzanie meldunków z kolizji/wypadków z udziałem służbowego sprzętu transportowego zgodnie z obowiązującymi przepisami;
19) przekazywanie sprzętu transportowego do Stacji Obsługi Technicznej w zakresie napraw, konserwacji i remontów;
20) prowadzenie ewidencji sprzętu transportowego i magazynu materiałów pędnych i smarów;
21) administrowanie obiektami Komendy;
22) przeprowadzanie bieżących napraw i remontów obiektach użytkowanych przez Komendę;
23) dbałość o czystość i estetykę w użytkowanych obiektach;
24) uczestniczenie w przeprowadzanych inwentaryzacjach składników majątku rzeczowego przekazanego jednostce do użytkowania oraz udział w postępowaniach wyjaśniających do ujawnionych inwentaryzacją różnic w stanie majątku, prowadzenie pomocniczej ewidencji środków rzeczowych;
25) nadzór nad sprzętem przeciwpożarowym i jego właściwym rozmieszczeniem;
26) eksploatacja, nadzór i utrzymanie w technicznej sprawności resortowych urządzeń
i systemów łączności przewodowej:
a) międzymiastowego systemu teletransmisyjnego w zakresie określonym przez Wydział Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp.,
b) systemu łączności telefonicznej i telekopiowej,
c) systemu łączności rządowej,
d) systemu łączności telegraficznej,
e) sieci kablowej na obszarze Miasta i Powiatu,
f) systemu zasilania urządzeń teleinformatycznych;
27) bieżąca współpraca ze służbami technicznymi operatorów publicznych w zakresie:
a) utrzymania dostępu do publicznej sieci telefonii stacjonarnej, komórkowej i usług teleinformatycznych,
b) uruchamiania oraz likwidacji łączy i dostępów do usług teleinformatycznych;
28) współpraca ze służbami technicznymi Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji i Wydziału Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp., w zakresie eksploatacji sieci szkieletowej POLWAN i wojewódzkiej sieci teleinformatycznej;
29) obsługa telefonicznego stanowiska łączeniowo-informacyjnego;
30) zarządzanie uprawnieniami i indywidualnymi kontami abonentów telefonicznych, obsługa systemu taryfikacyjnego central, prowadzenie i aktualizacja elektronicznej książki telefonicznej;
31) zapewnienie technicznej sprawności:
a) stacji bazowych, radiotelefonów przewoźnych i noszonych wraz z urządzeniami zasilającymi i instalacjami antenowymi,
b) sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz czuwanie nad bezpieczeństwem danych,
c) systemu radiokomunikacyjnego: konsole dyspozytorskie, centrala radiowa, zespół stacji bazowych;
32) programowanie radiotelefonów w zakresie obsady kanałowej, a dla urządzeń ze skramblerem – również kluczy kodowych;
33) instalowanie i demontowanie radiotelefonów bazowych i przewoźnych;
34) monitorowanie użytkowanych sieci radiowych pod kątem zakłóceń oraz poprawności prowadzenia korespondencji;
35) sprawowanie nadzoru nad legalnością instalowanego oprogramowania oraz właściwym wykorzystaniem pozostających w dyspozycji użytkowników zasobów informatycznych;
36) instalowanie nowych urządzeń i programów informatycznych;
37) zarządzanie siecią lokalną, uprawnieniami i dostępami indywidualnych użytkowników do sieci PSTD i internetu;
38) wprowadzanie danych do systemów informatycznych na podstawie dokumentów źródłowych wytworzonych w Komendzie;
39) realizacja jawnych i niejawnych zapytań PKR-1 oraz zleceń komórek organizacyjnych Komendy dotyczących typowań i analiz;
40) w zakresie prowadzenia gospodarki materiałowo-zaopatrzeniowej i finansowej dotyczącej łączności i informatyki:
a) zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzania stanu nadzwyczajnego,
b) prowadzenie ewidencji posiadanego w użytkowaniu sprzętu,
c) nadzór nad bieżącym wykorzystaniem przyznanych środków finansowych oraz dokonywanie w ich ramach drobnych napraw, zakupów materiałów i usług, a także składanie zamówień do Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp.,
d) comiesięczna dystrybucja bilingów z numerów wewnętrznych, wystawianie obciążeń do potrąceń za rozmowy prywatne,
e) comiesięczny nadzór nad wykorzystaniem kwotowych limitów przyznanych na połączenia ze służbowych aparatów telefonii komórkowej,
f) rozliczanie usług w zakresie łączności i przesyłek pocztowych,
g) organizacja i realizacja procedur związanych z wybrakowaniem sprzętu;
41) realizacja zadań z zakresu łączności przewodowej, radiowej i informatyki dla posadowionych w Zielonej Górze komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji i Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp.;
42) organizacja i prowadzenie szkoleń dla użytkowników poszczególnych systemów z jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji, posadowionych w Zielonej Górze komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji i Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp.;
43) wykonywanie planów i projektów rozwoju łączności i informatyki we współpracy z Komendą Wojewódzką Policji w Gorzowie Wlkp;
44) przyjmowanie, opracowywanie oraz wydawanie przesyłek w obrocie miejscowym i zamiejscowym między jednostkami Policji i uprawnionymi podmiotami;
45) wymiana przesyłek z „Pocztą Polską”;
46) sporządzanie zestawień obrotu przesyłek nadanych i wydanych.

§ 24.

Do zadań Zespołu Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych w komórkach organizacyjnych Komendy oraz jednostkach organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
2) zapewnienie ochrony fizycznej obiektów Komendy i jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji, poprzez opracowywanie i aktualizację planów ochrony oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją;
3) zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne poprzez realizację zadań inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego Komendy;
4) zapewnienie prawidłowej organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnej;
5) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych w Komendzie oraz jednostkach organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
6) powielanie dokumentów zawierających informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową lub służbową;
7) gromadzenie i udostępnianie uprawnionym podmiotom dokumentów niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” w postaci oświadczeń o stanie majątkowym policjantów;
8) ewidencjonowanie, gromadzenie, aktualizacja i dystrybucja aktów prawnych zawierających informacje niejawne;
9) zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
10) zapewnienie wykonywania zadań dotyczących ochrony danych osobowych w Komendzie oraz jednostkach organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
11) sprawowanie funkcji organu kontrolnego Komendanta Miejskiego Policji w stosunku do komórek organizacyjnych Komendy oraz jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji, w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz danych osobowych;
12) prowadzenie postępowań sprawdzających określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa, odmów wydania poświadczeń bezpieczeństwa, decyzji o cofnięciu poświadczeń bezpieczeństwa;
13) szkolenie policjantów i pracowników Komendy oraz jednostek organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji, w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych;
14) współpraca ze służbami ochrony państwa w zakresie określonym przez ustawę o ochronie informacji niejawnych;
15) opracowywanie i aktualizacja planów ochrony informacji niejawnych w Komendzie i jednostkach organizacyjnych Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji oraz wykonywanie zadań w ramach nadzoru Komendanta Miejskiego Policji nad ich realizacją;
16) opracowywanie oraz bieżąca aktualizacja planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego;
17) koordynacja przedsięwzięć związanych z:
a) udostępnianiem materiałów stanowiących tajemnicę służbową lub państwową,
b) zwalnianiem z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej lub służbowej,
c) zmianą lub zniesieniem klauzuli tajności;
18) prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
19) ewidencjonowanie osób dopuszczonych do służby lub pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych.

Rozdział 5
Przepisy końcowe

§ 25.

1. Kierownicy komórek organizacyjnych Komendy zobowiązani są niezwłocznie zapoznać podległych policjantów i pracowników Policji z postanowieniami niniejszego regulaminu.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych Komendy w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie regulaminu, dostosują karty opisu stanowiska pracy, opisy stanowiska pracy oraz szczegółowe zakresy zadań podległych komórek organizacyjnych.

§ 26.

Traci moc regulamin Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze z dnia 22 kwietnia 2008 r., zmieniony regulaminem z dnia 18 września 2008 r., regulaminem z dnia 10 października 2008 r., regulaminem z dnia 26 listopada 2008 r. , regulaminem 27 marca 2009 r., regulaminem z dnia 2 czerwca 2009 r., regulaminem z dnia 27 sierpnia 2009 r., regulaminem z dnia 3 września 2009 r., regulaminem z dnia 3 grudnia 2009 r. i regulaminem z dnia 18 grudnia 2009 r.

§ 27.

Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011r.
 


w porozumieniu:                                                                                             
 

KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI KOMENDANT MIEJSKI POLICJI
W GORZOWIE WIELKOPOLSKIM W ZIELONEJ GÓRZE
   
insp.Leszek Marzec insp. Ryszard Błażnik





 

Metryczka

Data publikacji : 31.12.2010
Data modyfikacji : 11.09.2013
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Zielonej Górze
Osoba udostępniająca informację:
Konrad Szewczyk Wydział Wspomagający KMP
Osoba modyfikująca informację:
Konrad Szewczyk

Nawigacja

do góry